シラバス (Syllabus)

生命科学プログレスV A,B   Life Science Progress Report VA and VB


===== Japanese Version =====

1.授業科目と単位生命科学プログレスVA, VB

( )講義 (x)演習 ( )実習 x2単位

 

2履修対象( )D1、( )D2、( )D3、( )D4、(x)D5:

(x)その他(遺伝学専攻のみ)

 

3.科目責任者:各学生のプログレス委員世話役

 

4.授業実施期日時間

必要に応じて随時実施される。生命科学プログレスVAとしてのプログレス公開発表会の実施時期は,4月入学者は6〜7月の間10月入学者は12〜1月の間とするが実施の詳細はプログレス委員と履修者との話し合いで決定る。

生命科学プログレスVBは博士論文や投稿論文の作成にあたってプログレス委員や他の教員・研究者の助言を求め討論を行うこと(個別面談等)により実施し原則として4月入学者は後学期に10月入学者は前学期に行う。

 

5.授業実施場所必要に応じて様々な場所で実施される。プログレス発表会は原則として国立遺伝学研究所で行われる。

 

6.履修条件、受講方法:

プログレスVを受けるには,プログレスIVまでを受講している必要がある。5年生全員に対して行う。ただし特別な理由で学生・指導教員が辞退または延期を希望する場合には発表会の委員一覧配布(下記項目7を参照)以前に専攻教育研究委員長と大学院担当に連絡する。

小委員会の構成は原則として生命科学プログレス・の委員と同一とする。ただし欠員がある場合は補充するものとし4月入学者については5月中10月入学者については11月中に小委員会委員の一覧表を配布する。この時発表会の実施計画を併せて配布する。

 

授業内容の概要:

6. 

国立遺伝学研究所セミナー委員会の協力を得て4月入学者は7月末までに、10月入学者は1月末までに,上記項目6で示した例外を除く5年生全員の公開発表会を,国立遺伝学研究所内部交流セミナーの一環とし行うこととするただし,学生の希望や世話係の判断で,別の日時に行ってもかまわない。セミナー前に配布するアブストラクト抄録は原則として英語とする

委員が当該学生の内部交流セミナーに出席できない場合はあらかじめ世話係に届けるものとしその委員への指示は世話係が判断して行う。

小委員会は発表会の後に当該学生と非公開で議論を行い当該学生の博士論文作成を考慮して助言をする。

助言が特に重要な場合は小委員会の世話係が報告書を学生・指導教員・専攻教育研究委員長に提出する。

 

8.授業の達成目標:

研究の進み具合が円滑にいっているかどうかをプログレスを通じて明らかにし,円滑でない場合にはプログレス委員から以下の点について適切な助言を受けること。

研究が学位論文として完成する方向に進んでいるかどうか

研究とその結果の価値を理解しどこまで行えば研究が完成するかを判断できるかどうか

各プログレスによって異なるが,学生の研究の進み具合が円滑にいっているかどうかを明らかにし,円滑でない場合には適切な助言をすること。

1.履修生の研究が学位論文として完成する活動への協力

2.履修生の学習活動を有効なものにするための協力

 

9.授業計画

学生は、入学時期(や休学などの学業進行状況)に応じて,生命科学プログレスVA, 生命科学プログレスVBの順で履修し、生命科学プログレスVAにおいて公開発表会、生命科学プログレスVBにおいて論文作成についての個人面談や議論を行う。その他のプログレスに関する意見交換は,必要に応じてプログレス委員との間で随時実施する。

 

10.使用参考書、参考文献:なし

 

11.単位修得要件と成績評価基準:

プログレスVAとVBは,前学期と後学期にプログレスの発表と論文作成の議論をそれぞれ1回以上行うこと。その他の時期においては、月毎に研究結果の解釈や論文作成上の問題点などを、研究室やプログレス委員を含む研究室以外の教員,研究員等と討論し,研究内容を深め前進させ,プログレス発表や博士論文作成に反映させることが必要である。総合的な結果に基づき「A,B,C,D」の判定を受け,成績がA、B,Cの場合は2単位づつ合計4単位を取得できる。

 

12.その他のコメント:なし

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




===== English Version =====

Syllabus

Life Science Progress Report VA and VB


1.Course Title, style, and credit: Life Science Progress Report VA and VB
( )lecture, (x) Discussions ( )practice    2 credits each/ 4 credits total
2.Appropriate grade level and Eligible Departments:
( )1, ( )2, ( )3, ( )4, (x)5:
(x)Other (Department of Genetics Only)
3.Responsible Faculty: Chair of Progress committee

4.Time:
  Progress report presentation as the Progress Report VA will be held from June to July for students who entered SOKENDAI in April and from December to January for students who entered SOKENDAI in October, via discussion between progress report organizing faculty and student. Other discussions will be held when necessary.
  Progress Report VB will be performed to have advices from and discussions with progress report committee members and other researchers on making their papers and Ph. D thesis. This is held in fall semester for students who entered SOKENDAI in April and in spring semester for students who entered SOKENDAI in October.
5.Place: Within the NIG

6.Prerequisites and Styles:
  One has to have credits for Progress IV to take Progress V. It is obligatory for all fifth-year students. If students or supervisors wish to decline or delay by special reason, they should inform Education Research Committee Chairperson and Department of Genetics Administrative Office before the distribution of members list of the student's seminar (see section 7). The members of the Committee should basically be the same as the committee members of Progress Report IV. If there is vacancy, new member is supplied. The deadline of a list submission will be end of May for students who entered SOKENDAI in April and end of November for students who entered in October. At this time, practical plan of the progress report presentation will be also distributed. To hold progress report presentation, students must submit Application for Course Registration to SOKENDAI. The course title for this interview is [Life Science Progress V].
7.Contents:
  With cooperation of NIG colloquium committee, all D5 students (excluding exception described in section 6) must hold progress report seminar as a part of NIG Seminar. The abstract that will be distributed before the seminar should be in principle written in English. The seminar schedule should also be distributed at the same time. If some committee member cannot attend the student's NIG colloquium, the member must inform the organizing faculty of this committee beforehand and the organizing faculty may indicate the member how to do then. Committee should have a discussion with the student after the seminar and give advices considering of writing Ph.D. thesis. Committee members may give advices if necessary. If the advice is especially important, the organizing faculty of the committee should submit a report to the student, academic supervisor, and Education Research Committee Chairperson.
8.Course objectives:
  To clarify status of study progress, and to receive appropriate suggestions from the progress committee on the points below if progress is not smooth
1. Whether research is proceeding toward completion of Ph.D. thesis
2. Whether the student understands values of research and its results, and whether one can judge status of the study toward its completion
9.Schedule:
   Students should take the Life Science Progress Report VA first and take the Life Science Progress Report VB depending on entry periods (or progress of academic work by leave of absence etc.). Public presentation is held as the Life Science Progress Report VA, and students have an individual interview or discussion for dissertation as the Life Science Progress Report VB. Exchange of opinions concerning other progress is held among progress committee members as necessary.
10.Lecture materials and readings: None

11.Grades:
  To pass this course, students should present Progress Report or have discussion on thesis/paper as activities either IVA or IVB for each semester. In other opportunities than the Progress Report presentation and discussion, it is also needed for students to advance their researches and thought by discussing with laboratory staffs and other laboratory members and then to reflect those results to the progress report presentation and thesis writing. As the results of above activities, students are evaluated in one of four grades (A, B, C, D). Students get total of four credits, two credits for each semester when you obtain grades(A,B,C).
12.Notes:None