シラバス (Syllabus)

生命科学プログレスIV A,B   Life Science Progress Report IVA and IVB


===== Japanese Version =====

授業科目と単位生命科学プログレスIVA, IVB

( )講義 (x)演習 ( )実習 x2単位

 

履修対象( )D1、( )D2、( )D3、(x)D4、( )D5: (x)その他(遺伝学専攻のみ)

 

3.科目責任者:各学生のプログレス委員世話役

 

4.授業実施期日時間

生命科学プログレスIVAとしてのプログレス非公開発表会の実施時期は,4月入学者は5-6月中,10月入学者は11-12月中とし詳細はプログレス委員と学生との話し合いで決定される。

生命科学プログレスIVBとしてのポスター発表は,原則として4月入学者は3月,10月入学者は9月の第1木曜日に行うこととする。

 

授業実施場必要に応じて様々な場所で実施される。プログレス発表会は原則として国立遺伝学研究所で行われる。

 

履修条件、受講方法:

プログレスIVを受けるには,プログレスIIIまでを受講している必要がある。4年生全員に対して行う(ただし特別な理由で学生・指導教員が辞退または延期を希望する場合を除く)。各学生は小委員会(項目7を下記参照)の構成委員について4月入学者は4月末日までに,10月入学者は10月末日までに希望を提出する。委員会には少なくとも1名の教授が参加しまた助教を2名まで加えることができる。主任指導教員はその学生の小委員会には加わらない。継続性を持たせるため,4名の委員のうちプログレスIIIの委員が含まれることを原則とする。

助教を加える場合には学生は希望提出の前に本人から承諾を得ておくこととする。

専攻教育研究委員会は学生の希望を考慮しつつ学生毎に4名の教員からなる小委員会を指名しうち1名を世話係とする。

学生は

 それぞれの研究につき目的、進行状況今後の方針等を簡潔にまとめた報告書をGuide to 4th year graduate student writing report on his/her progress別紙の要項に基づいて英語で作成し4月入学者は5月第二火曜日までに,10月入学者は11月第二火曜日までに大学院担当へ提出する。
また、学生は報告書と併せて"activity report"をWeb上で作成し、提出すること。"activity report"には学生が遺伝研で行っている研究活動ならびに論文への投稿、学会への参加等を記載する。

 

授業内容の概要:

各学生は、上記プログレスレポートの内容に関し非公開の発表会を行う。その際補足資料を配布することができる。小委員会は発表会に先立ってプログレス用英文報告書の内容に関して補足を求めることができる。学生はレポートの内容に関してパワーポイント配布資料などを用いて説明を行う。

ポスター発表の実施は専攻教育研究委員会が通知するスケジュールに従い研究の進捗や問題点と今後の研究計画について発表する。各学生は委員および参加教員研究員などに対してポスター(一部パワーポイント等を含む)を用いて説明を行う。いずれの発表会ともに学生は発表に関してプログレス委員および発表会参加者から質問や助言を受けそれらに適切に対応することを通じて知識の整理や問題の解決に役立てる。

小委員会メンバーは必要に応じ発表会以外にも学生に研究上および生活上の助言を続けるものとする。

 

.授業の達成目標:

研究の進み具合が円滑にいっているかどうかをプログレスを通じて明らかにし円滑でない場合にはプログレス委員から以下の点について適切な助言を受けること。

研究の途中経過を英語のレポートにまとめることができるかどうか

研究の過程で出会う困難に対処できるかどうか

各プログレスによって異なるが,学生の研究の進み具合が円滑にいっているかどうかを明らかにし,円滑でない場合には適切な助言をすること。

1.履修生の研究が学位論文として完成する活動への協力

2.履修生の学習活動を有効なものにするための協力

 

9.授業計画

学生は、入学時期(や休学などの学業進行状況)に応じて,生命科学プログレスIVA, 生命科学プログレスIVBの順で履修し、生命科学プログレスIVAにおいて非公開発表会、生命科学プログレスIVBにおいてポスター発表会を実施する。その他のプログレスに関する意見交換は,必要に応じてプログレス委員との間で随時実施する。

 

10.使用参考書、参考文献:なし

 

11.単位修得要件と成績評価基準:

プログレスIVAIVBは,前学期と後学期にプログレスの発表をそれぞれ1回以上行う。その他の時期には,月々の研究結果に基づき考え方や方向性を,研究室やプログレス委員を含む研究室以外の教員,研究員等と討論し,研究内容を深め前進させ,プログレス発表に反映させることが必要である。総合的な結果に基づき「A,B,C,D」の判定を受け,成績がA、B,Cの場合は2単位づつ合計4単位を取得できる。

 

12.その他のコメント:なし




===== English Version =====

Syllabus

Life Science Progress Report IVA and IVB


1.Course Title, style, and credit: Life Science Progress Report IVA and IVB
( )lecture, (x) Discussions ( )practice    2 credits each/ 4 credits total
2.Appropriate grade level and Eligible Departments:
( )1, ( )2, ( )3, (x)4, ( )5:
(x)Other (Department of Genetics Only)

3.Responsible Faculty: Chair of Progress committee

4.Time:
  Progress Report interview as the Progress Report IVA will be held around May-June for students who entered SOKENDAI in April and around November-December for students who entered SOKENDAI in October, via discussion between a progress report committee members and student.
  Progress Report poster presentation as the Progress Report IVB will be held on the first Thursday in September for students who entered SOKENDAI in October and in March for students who entered SOKENDAI in April according to the schedule indicated by the Education and Research Committee of Genetics Major. Other discussions will be held when necessary.
5.Place: Within the NIG

6.Prerequisites and Styles:
  One has to have credits for Progress III to take Progress IV. It is obligatory for all forth-year students. (If students or their academic supervisors wish to decline or delay to have progress report interview with special reason, they will be excluded). Students who wish to take progress report interview and poster presentation should submit their Progress Report Advisor candidates to the Department of Genetics Administrative Office. The deadline for submission is end of April for students who entered SOKENDAI in April and end of October for students who entered SOKENDAI in October. Education and Research Committee of Department of Genetics appoints Progress Report Committee consisting of four faculty members (no more than two assistant professors can be included) for each student, and one of them (either full professor or associate professor) becomes organizing faculty. In principle, one committee member of Life Science Progress Report III should be included in the organizing faculty for keeping continuity. Faculty members of laboratory where the student is conducting research should not become this committee member. When students want to invite assistant professors to the committee, students should have consent from them. Progress Report Committee members are determined by the Education and Research Committee upon consideration of candidates submitted from the student.
  Each student should submit progress report, that includes objective, research results so far obtained, and future plan, according to "
Guide to 4th year graduate students writing reports on their progress" , to Department of Genetics Administrative Office by second Tuesday of May for students who entered SOKENDAI in April and by second Tuesday of November for students who entered SOKENDAI in October.
   Besides, each students are requied to submit " activity report" on the Web, that includes NIG activities, external activities and etc.
To have progress report interview, students must submit Application for Course Registration to SOKENDAI. The course title for this interview is [Life Science Progress IV].
7.Contents:
  In the progress report poster presentation, students should present their progress and problems to the Progress Report Committee members and other participants, and may take questions and advises from them about the researches. Students may consider those advises and discussions to settle the problems and to rearrange their knowledge. Committee members should continue to give advices in any time when students request.
  In the progress report presentation as a closed seminar, each student gives a presentation based on the contents of the report submitted in advance. Students may distribute additional handouts at presentation and will give a talk by using computer files and the handouts.
  In the Progress Report poster presentation, students should present their progress and/or problems to the Progress Report committee members and other participants. In both Progress Report presentation, students may take questions and advises from committee members and participants and have to incorporate those advises and discussions to settle problems and to rearrange their knowledge. Advisors should continue to give advices in any time when students request. Committee members may give advices to student in other occasions if necessary.
8.Course objectives:
  To clarify status of study progress, and to receive appropriate suggestions from progress committee on the points below if progress is not smooth
1. Whether one can write report on interim research result in English
2. Whether one can overcome difficulities one faces during research
9.Schedule:
   Students should take the Life Science Progress Report IVA first and take the Life Science Progress Report IVB depending on entry periods (or progress of academic work by leave of absence etc.). Research presentation is held at closed presentation as the Life Science Progress Report IVA and at poster presentation as the Life Science Progress Report IVB. Exchange of opinions concerning other progress is held among progress committee members as necessary.
10.Lecture materials and readings: None

11.Grades:
  To pass this course, students should present progress report IVA and IVB once in each semester. In the opportunities other than progress report presentation, it is also needed for students to advance their researches and thought by discussing with laboratory staffs and other laboratory members and then to reflect those results to the progress reports. As the results of above activities, students are evaluated in one of four grades (A, B, C, D). Students get total of four credits, two credits for each semester when you obtain grades(A,B,C).
12.Notes:None