シラバス (Syllabus)

生命科学プログレスIII A,B   Life Science Progress Report IIIA and IIIB


===== Japanese Version =====

1.        授業科目と単位生命科学プログレスIIIA, IIIB

( )講義 (x)演習 ( )実習 x2単位

 

2.        修対象( )D1、( )D2、(x)D3、( )D4、( )D5

(x)その他(遺伝学専攻のみ)

 

3.科目責任者科目責任者:各学生のプログレス委員世話役

 

4.授業実施期日時間

生命科学プログレスIIIAとしてのプログレス個人面談は原則として4月入学者は6~7月の間,10月入学者は12月〜1月の間に行うこととするが実施の詳細はプログレス委員と学生との話し合いで決定する。

生命科学プログレスIIIBとしてのポスター発表は原則として4月入学者は翌年3月,10月入学者は翌年9月の第1木曜日に専攻教育研究委員会が通知するスケジュールに従って行う。

 

5.授業実施場所必要に応じて様々な場所で実施される。プログレス発表会は原則として国立遺伝学研究所で行われる。

 

6.履修条件、受講方法:

プログレスIIIを受けるには,プログレスIIまでを受講している必要がある(5年一貫制博士課程の場合)。3年生全員に対して行う(ただし、特別な理由で学生・指導教員が辞退または延期を希望する場合を除く)。プログレスを希望する学生は,プログレスレポート委員について下記の内容で4月入学者は月末日までに10月入学者は1月末日までに大学院担当に希望委員届けを提出する

専攻教育研究委員会は学生毎に主任指導教員以外の教員(教授または准教授)からプログレスレポート委員1名を指名する。小委員会の構成は学生の希望を尊重しながら専攻教育研究委員会が決定する。

 

7.授業内容の概要:

個人面談実施の詳細は委員および学生に一任する。個人面談の内容は5年一貫制の学生の場合はこれまでの研究をどのように発展させるかについて,研究の進捗状況等を討論する。

後期課程学生については入学後間もないことを考慮して,研究テーマの設定と研究計画についての討論とする。各学生は,それまでに得た知識,研究テーマの設定についての考え,研究計画などについて資料(パワーポイント、印刷物等)を準備し,委員に対して説明を行う。

ポスター発表会では,各学生が,委員および参加教員,研究員などに対してポスター(一部パワーポイント等を含む)を用いて, 研究の進捗や問題点と今後の研究計画について説明を行う。

学生は両方のプログレス発表ともに,プログレス委員および発表会参加者から質問や助言を受け,それらに適切に対応することを通じて知識の整理や問題の解決に役立てる。

 

 

8.授業の達成目標:

研究の進み具合が円滑にいっているかどうかをプログレスを通じて明らかにし,円滑でない場合にはプログレス委員から以下の点について適切な助言を受けること。

5年一貫制博士課程入学の学生の場合

()それまでに行った研究の結果を考察しその上に立って次の研究方針を決定することができるかどうか

<博士後期課程入学の学生の場合

()研究テーマの内容重要性背景を理解しているかどうか

()学習活動が研究に有効なものとなっているかどうか

各プログレスによって異なるが,学生の研究の進み具合が円滑にいっているかどうかを明らかにし,円滑でない場合には適切な助言をすること。

1.履修生の研究が学位論文として完成する活動への協力

2.履修生の学習活動を有効なものにするための協力

 

9.授業計画

学生は、入学時期(や休学などの学業進行状況)に応じて,生命科学プログレスIIIA, 生命科学プログレスIIIBの順で履修し、生命科学プログレスIIIAにおいてプログレス個人面談を、生命科学プログレスIIIBにおいてポスター発表会を実施する。その他のプログレスに関する意見交換は,必要に応じてプログレス委員との間で随時実施する。プログレス発表会は1年に最低1回開催する

 

10.使用参考書、参考文献:なし

 

11.単位修得要件と成績評価基準:

プログレスIIIAIIIB前学期と後学期にプログレスの発表をそれぞれ1回以上行う。その他の時期には,月々の研究結果に基づき考え方や方向性を,研究室やプログレス委員を含む研究室以外の教員,研究員等と討論し,研究内容を深め前進させ,プログレス発表に反映させることが必要である。総合的な結果に基づき「A,B,C,D」の判定を受け,成績がA、B,Cの場合は2単位づつ合計4単位を取得できる。

 

12.その他のコメント:なし

 




===== English Version =====

Syllabus

Life Science Progress Report IIIA and IIIB


1.Course Title, style, and credit: Life Science Progress Report IIIA and IIIB
( )lecture, (x) Discussions ( )practice    2 credits each/ 4 credits total
2.Appropriate grade level and Eligible Departments:
( )1, ( )2, (x)3, ( )4, ( )5:
(x)Other (Department of Genetics Only)
3.Responsible Faculty: Chair of Progress committee

4.Time:
  Progress Report interview as the Progress Report IIIA will be held from June to July for students who entered SOKENDAI in April and from December to January for students who entered SOKENDAI in October, via discussion between a progress report committee member and a student.
  Progress Report poster presentation as the Progress Report IIIB will be held on the first Thursday in March of next year for students who entered SOKENDAI in April and in September for students who entered SOKENDAI in October according to the schedule indicated by the Education and Research Committee of Genetics Major. The progress report committee member, other faculty members and research staffs may have discussions on a poster presented by the student. Other discussions will be held when it will be necessary.
5.Place: Within the NIG

6.Prerequisites and Styles:
  It is necessary for third-year [D1] students of 5-year Ph. D course to have completed progress report I and II for taking progress report III. (If students or their supervisors wish to decline or postpone the progress report with a special reason, they will be excluded). Students who wish to take progress report interview and poster presentation should submit their Progress Report Advisor candidate to the Department of Genetics Administrative Office. The deadline for submission is end of April for students who entered SOKENDAI in April and end of October for students who entered SOKENDAI in October. Students must also submit an Application for [Life Science Progress IIIA and IIIB] Course Registration to SOKENDAI.
  Based on request of the student, the Education and Research Committee appoints a Progress Report Committee member (either a professor or an associate professor) from the faculty members other than supervisor of the student.
7.Contents:
  Details of enforcement for progress report interview are dependent on the agreement between progress report committee member and student. The progress report interview for D3 students of the 5-year course is focus on how to develop research activities through discussing about study progress. Because D3 students of 3-year course are in the first year, contents of interview are to discuss about setting subject for research and research plan. Each student should prepare materials (computer files, printed matters, etc) about the knowledge, opinion for setting subject for research and research plan and give a presentation to the advisor. Advisor should ask questions and help the student to organize his/her knowledge and give advices. After interviewing, advisors should inform the Chairperson of the Education Research Committee and the person in charge of Department of Genetics Office that the interview has been finished.
  In the Progress Report poster presentation, students should present their progress and/or problems to the Progress Report Advisor and other participants and may take questions and advises from them about their researches. Students have to utilize those advises and discussions to settle the problems and rearrange their knowledge. Advisors should continue to give advices in any time when students request.
8.Course objectives:
  The progress report is conducted to clarify status of study progress, and to gain appropriate suggestions from the progress committee on the points below if progress is not smooth.
<in case of students of 5-year course>
(1) Whether the student can decide the study direction by considering the research results which he/her obtained by the time
<in case of students of 3-year course>
(1) Whether the student understands content, importance, and background of the study objective
(2) Whether learning activity is effective for research
9.Schedule:
  Students should take the Life Science Progress Report I I I A first and take the Life Science Progress Report I I I B depending on entry periods (or progress of academic work by leave of absence etc.). Students have a progress individual interview as the Life Science Progress Report IA, and conduct poster presentation as the Life Science Progress Report I I I B. Exchange of opinions concerning other progress is held among progress committee members as necessary.
10.Lecture materials and readings: None

11.Grades:
  To pass this course, students should present progress report once in each semester. In other opportunities than the progress report meeting, it is also needed to advance their studies and thought through discussions with laboratory staffs and other laboratory members and then to reflect those results to the progress reports. As the results of above activities, students are evaluated in one of four grades (A, B, C, D). Students get total of four credits, two credits for each semester when you obtain grades(A,B,C).
12.Notes:None