シラバス (Syllabus)

生命科学プログレスII A,B   Life Science Progress Report IIA and IIB


===== Japanese Version =====

1.授業科目と単位生命科学プログレスIIA, IIB

( )講義 (x)演習 ( )実習 x2単位

 

2.履修対象( )D1、(x)D2、( )D3、( )D4、( )D5:

(x)その他(遺伝学専攻のみ)

 

3.科目責任者:各学生のプログレス委員世話役

 

4.授業実施期日時間

生命科学プログレスIIAとしての必要に応じて随時実施される。ポスター発表の実施時期は,4月入学者は9月,10月入学者は3月の第1木曜日に行う。

生命科学プログレスIIBとしての公開発表会は,原則として4月入学者は12〜1月,10月入学者は6〜7月の間に行うが, 詳細はプログレス委員と学生との話し合いで決定する。

 

5.授業実施場所必要に応じて様々な場所で実施される。プログレス発表会は原則として国立遺伝学研究所で行われる。

 

6.履修条件、受講方法:

プログレスII履修するには,プログレスIまでを受講している必要がある。2年生全員に対して行う(ただし、特別な理由で学生・指導教員が延期を希望する場合を除く)。各学生は小委員会(下記項目7を参照)の構成委員4名について,4月入学者は4月末までに,10月入学者は10月末までに大学院担当へ希望届け出を行う。継続性を持たせるため4名の委員中に生命科学プログレスIの委員を含むことを原則とする。また,助教を加える場合は希望届け提出前に希望教員の了解を得る事とする。

専攻教育研究委員会は, 学生の希望を尊重しながら,学生毎に4名の教員(助教を2名まで加えることができる)からなる小委員会を指名しそのうち1名の教授または准教授を世話係とする。ただし,原則として学生の所属する研究室の教員は小委員会に加わらない。

 

各学生は,それぞれの研究につきこれまでに得られた研究成果と今後の方針等をまとめた報告書(プログレスレポート)、及び研究計画書 を英文または和文で作成し,4月入学者は11月末までに,10月入学者は5月末までに大学院担当へ提出する。
学生は研究計画書と併せて"activity report"をWeb上で作成し、提出する。"activity report"には学生が遺伝研で行っている研究活動ならびに論文投稿、学会への参加等を記載する。

また,中途退学して修士号取得を希望する学生はその旨を大学院担当に連絡する。報告書は<Guide to 2nd year graduate student writing report on his/her progress>)に従い、修士号授与の方法については別に定める。
また、修士学位資格取得者認定審査を兼ねることから、学生は原則としてプログレスIIを修了するまでに32単位(※フレッシュマン・コースを含む)を修得すること。
※平成27年度以降の入学者のみ。

 

7.授業内容の概要:

ポスター発表の実施は専攻教育研究委員会が通知するスケジュールに従い,研究の進捗や問題点と今後の研究計画について発表する。各学生は,委員および参加教員,研究員などに対してポスター(一部パワーポイント等を含む)を用いて説明を行う。

公開発表会では,事前に提出したプログレスレポート(報告書)の内容に関しての発表を行う。学生は発表会参加者およびプログレス委員から質問や助言を受け,それらに適切に対応することを通じて知識の整理や問題の解決に役立てる。

この発表会は,2年次以降に中途退学する学生に修士号を授与するための修士学位資格取得者認定審査会を兼ね, 全学生が審査対象となる。小委員会は,発表会に先立ってプログレスレポートの内容に関して補足を求めることができる。小委員会は,レポートの内容と発表をもとに,修士のレベルに達しているかどうか,博士課程3年に進学するにふさわしいかどうか(修士号授与申請者の場合には前者のみ)を検討すると共に, 修士学位資格取得者認定について判断を行う。また小委員会は、発表会に先立ってプログレスレポートの内容に関して補足を求めることができる。発表会は、4月入学者は1月中,10月入学者は7月中に行う。この発表会は、2年次以降に中途退学する学生に修士号を授与するための審査会を兼ねる。

 発表会終了後、世話係は専攻教育研究委員長に,会の終了と共に(修士号授与申請者の場合には審査結果)を報告する。

 なお、小委員会メンバーは必要に応じ発表会以後以外に学生に研究上および生活上の助言を続けるものとする

 

8.授業の達成目標:

研究の進み具合が円滑にいっているかどうかをプログレスを通じて明らかにし,円滑でない場合にはプログレス委員から以下の点について適切な助言を受けること。

学生の研究の進み具合が円滑にいっているかどうかを明らかにし,円滑でない場合には以下の2点について適切な助言をすること。

学生の研究を遂行し,その結果を適切に解釈することができるが学位論文として完成する方向に進んでいるかどうか

研究の成果を日本語または英語のレポートにまとめることができる学生の学習活動が研究に有効なものとなっているかどうか各プログレスによって異なるが,学生の研究の進み具合が円滑にいっているかどうかを明らかにし,円滑でない場合には適切な助言をすること。

1.履修生の研究が学位論文として完成する活動への協力

2.履修生の学習活動を有効なものにするための協力

 

9.授業計画

学生は、入学時期(や休学などの学業進行状況)に応じて,生命科学プログレスIIA, 生命科学プログレスIIBの順で履修し、生命科学プログレスIIAにおいてポスター発表会を、生命科学プログレスIIBにおいて公開発表会を実施する。その他のプログレスに関する意見交換は,必要に応じてプログレス委員との間で随時実施する。

 

10.使用参考書、参考文献:なし

 

11.単位修得要件と成績評価基準:

プログレスIIAIIB前学期と後学期にプログレスの発表をそれぞれ1回以上行う。その他の時期には,月々の研究結果に基づき考え方や方向性について,研究室やプログレス委員を含む研究室以外の教員,研究員等と討論し,研究内容を深め前進させ,プログレス発表に反映させることが必要である。総合的な結果に基づき「A,B,C,D」の判定を受け,成績がA、B,Cの場合は2単位づつ合計4単位を取得できる。

 

12.その他のコメント: なし

なし




===== English Version =====

Syllabus

Life Science Progress Report IIA and IIB


1.Course Title, style, and credit: Life Science Progress Report IIA and IIB
( )lecture, (x) Discussions ( )practice    2 credits each/ 4 credits total
 
2.Appropriate grade level and Eligible Departments:
( )1, (x)2, ( )3, ( )4, ( )5:
(x)Other (Department of Genetics Only)
 
3.Responsible Faculty: Chair of Progress committee

4.Time:
  Progress report poster presentation as the Progress Report IIA will be held on the first Thursday in September for students who entered SOKENDAI in April and in March for students who entered in SOKENDAI in October. Progress report open seminar as the Progress Report IIB will be held from December to early January for students who entered SOKENDAI in April and from June to July for students who entered SOKENDAI in October, via consultation between progress report committee members and student. Other discussion will be held when it will be necessary.
 
5.Place: Within the NIG

6.Prerequisites and Styles:
  One has to have credits for Progress Report I to take Progress Report II. It is obligatory for all second-year students. (If students or their academic supervisors wish to decline or postpone progress report interview with special reason, they will be excluded). Students who wish to have progress report interview and poster presentation should submit their Progress Report Advisor candidates to the Department of Genetics Administrative Office. The deadline for submission is the end of April for students who entered SOKENDAI in April and the end of October for students who entered SOKENDAI in October. Education and Research Committee of Department of Genetics appoints Progress Report Committee consisting of four faculty members (no more than two assistant professors can be included) for each student, and one of them (either full professor or associate professor) becomes organizing faculty. In principle, one committee member should be organizing faculty of Life Science Progress Report I for keeping contituity. Faculty members of laboratory where the student is conducting research should not become this committee member. When students want to invite assistant professors to the committee, students should have consent from them. Progress Report Committee members are determined by the Education and Research Committee upon consideration of candidates submitted from the student.
  Each student should submit Progress Report, that includes research results so far obtained and future plan, according to "
Guide to 2nd year graduate student writing report on his /her progress" , and Research Plan to Department of Genetics Administrative Office by the end of November for students who entered SOKENDAI in April and by the end of May for students who entered SOKENDAI in October.
  Besides, each student is required to submit “activity report" on the Web, which includes NIG activities, external activities and etc.
  Students who wish to quit this Graduate School and to receive M.S. (Master of Science) degree should inform this request to Department of Genetics Administrative Office. Progress Report should be prepared in accordance with “Guide to 2nd year graduate student writing report on his/her progress”. Procedures for obtaining Master’s degree are provided separately.
  Also, since it is included Evaluation for Master’s Degree Qualification, students should get 32 credits (※including freshman course) before passing PRII.
※For students who entered after FY 2015.
 
7.Contents:
  In the progress report poster presentation, students should present their progress and problems to the Progress Report Committee members and other participants, and may take questions and advises from them about their researches. Students may consider those advises and discussions to settle the problems and rearrange their knowledge. Committee members should continue to give advices in any time when students request.
  In the progress report oral presentation, each student gives an open talk based on the contents of the report submitted in advance. Students will take questions and advices from the participants of the progress report seminar and should consider them for their knowledge rearrangement and problem settling.
  This presentation also acts as evaluation of specific research project for Master’s degree qualification which is examination of M.S. degree awarding for student who wishes to quit this Graduate School, and all of students are subject to this evaluation. This committee may ask additional information on the submitted Progress Report. Based on this presentation and submitted Progress Report, the committee discusses whether student reached M.S. level or not (this is considered for student who wishes to receive M.S. degree), whether student is qualified to proceed to third year of 5-year Ph.D. program or not, and evaluate that the student acquire the qualification of obtaining a Master’s degree. Committee members may give advices to student in other occasions if necessary.
 
8.Course objectives:
  To clarify status of study progress, and to receive appropriate suggestions from progress committee on the points below if progress is not smooth
(1) Whether one can pursue research and can interpret its results properly
(2) Whether one can write report on study result either in Japanese or in English
 
9.Schedule:
  Students should take the Life Science Progress Report IIA first and take the Life Science Progress Report IIB depending on entry periods (or progress of academic work by leave of absence etc.). Poster presentation is held as the Life Science Progress Report IIA and public presentation is held as the Life Science Progress Report IIB. Exchange of opinions concerning other progress is held among progress committee members as necessary.
 
10.Lecture materials and readings: None

11.Grades:
  To pass this course, students should present progress report once in each semester. In other opportunities than the progress report presentation, it is also needed for students to advance their researches and thought by discussing with laboratory staffs and other laboratory members and then to reflect those results to the progress reports. As the results of above activities, students are evaluated in one of four grades (A, B, C, D). Students get total of four credits, two credits for each semester when you obtain grades(A,B,C).
 
12.Notes:None