シラバス (Syllabus)

生命科学プログレスI A,B   Life Science Progress Report IA and IB


===== Japanese Version =====

授業科目と単位:生命科学プログレスIA, IB

( )講義 (x)演習 ( )実習 2x2単位

 

2履修対象(x)D1( )D2( )D3( )D4( )D5:

        (x)その他(遺伝学専攻のみ)

 

3.科目責任者:各学生のプログレス委員世話役

 

授業実施期日時間

生命科学プログレスIAとしてのプログレス個人面談は,原則として4月入学者は6~7月の間,10月入学者は12月〜1月の間に行うこととするが,実施の詳細はプログレス委員と学生との話し合いで決定する。

生命科学プログレスIBとしてのポスター発表は,原則として4月入学者は翌年3月,10月入学者は翌年9月の第1木曜日に,専攻教育研究委員会が通知するスケジュールに従って行うこととする。

 

5.授業実施場所:国立遺伝学研究所内

 

6.履修条件、受講方法:

1年生全員に対して行う(ただし,特別な理由で学生・指導教員が辞退または延期を希望する場合を除く)。プログレスを希望する学生は,プログレスレポート委員について,4月入学者は4月末日までに,10月入学者は10月末日までに希望委員届けを遺伝学専攻の大学院担当に提出する。希望委員は,主任指導教員以外の教授または准教授とする。

 

7.授業内容の概要:

個人面談実施の詳細は委員および学生に一任する。個人面談の内容は,入学後間もないことを考慮して研究テーマの設定と研究計画についての討論とする。各学生はそれまでに得た知識研究テーマの設定についての考え研究計画などについて資料(パワーポイント、印刷物等)を準備し,委員に対して説明を行う。

ポスター発表では,研究の進捗や問題点と今後の研究計画について発表する。各学生は,委員および参加教員,研究員などに対してポスター(一部パワーポイント等を含む)を用いて説明を行う。

学生は両方のプログレス発表ともに,プログレス委員および発表会参加者から質問や助言を受け,それらに適切に対応することを通じて知識の整理や問題の解決に役立てる。

 

8.授業の達成目標:

研究の進み具合が円滑にいっているかどうかをプログレスを通じて明らかにし,円滑でない場合にはプログレス委員から以下の点について適切な助言を受けること。

(1)研究テーマの内容,重要性,背景を理解しているかどうか。

(2)学習活動が研究に有効なものとなっているかどうか。

 

9.授業計画

学生は、入学時期(や休学などの学業進行状況)に応じて,生命科学プログレスIA, 生命科学プログレスIBの順で履修し、生命科学プログレスIAにおいてプログレス個人面談を、生命科学プログレスIBにおいてポスター発表会を実施する。その他のプログレスに関する意見交換は,必要に応じてプログレス委員との間で随時実施する。

 

10.使用参考書、参考文献:なし

 

11.単位修得要件と成績評価基準:

プログレス発表を前学期と後学期にそれぞれ1回以上行う。その他の時期には,月々の研究結果に基づき考え方や方向性について,研究室やプログレス委員を含む研究室以外の教員,研究員等と討論し,研究内容を深め前進させ,プログレス発表に反映させることが必要である。総合的な結果に基づき「A,B,C,D」の判定を受け,成績がA、B,Cの場合は2単位づつ合計4単位を取得できる。

 

12.その他のコメント:なし

 




===== English Version =====

Syllabus

Life Science Progress Report IA and IB


1.Course Title, style, and credit: Life Science Progress Report IA and IB
( )lecture, (x) Discussions ( )practice    2 credits each/ 4 credits total
2.Appropriate grade level and Eligible Departments:
(x)1, ( )2, ( )3, ( )4, ( )5:
(x)Other (Department of Genetics Only)
3.Responsible Faculty: Chair of Progress committee

4.Time:
  Progress Report interview as the Progress Report IA will be held from June to July for students who entered SOKENDAI in April and from December to January for students who entered SOKENDAI in October, via discussion between a progress report committee member and a student.
  Progress Report poster presentation as the Progress Report IB will be held on the first Thursday in March of next year for students who entered SOKENDAI in April and in September for students who entered SOKENDAI in October according to the schedule indicated by the Education and Research Committee of Genetics Major. The progress report committee member, other faculty members and research staffs may have discussions on a poster presented by the student. Other discussions will be held when it will be necessary.
5.Place: Within the NIG

6.Prerequisites and Styles:
  It is obligatory for all first-year [D1] students. (If students or their supervisors wish to decline or postpone the progress report with a special reason, they will be excluded). Students who wish to have progress report interview and poster presentation should submit their Progress Report Advisor candidate to the Department of Genetics Administrative Office. The candidate advisor should be either a professor or an associate professor. The deadline for submission is end of April for students who entered SOKENDAI in April and end of October for students who entered SOKENDAI in October. Students must also submit an Application for [Life Science Progress IA and IB] Course Registration to SOKENDAI.
7.Contents:
  Because students are in the first year, contents of interview are to discuss about setting subject for research and research plan. Each student should prepare materials (computer files, printed matters, etc) about the knowledge, opinion for setting subject for research and research plan and give a presentation to the advisor. Advisor should ask questions and help the student to organize his/her knowledge and give advices. After interviewing, advisors should inform the Chairperson of the Education Research Committee and the person in charge of Department of Genetics Office that the interview has been finished.
  In the Progress Report poster presentation, students should present their progress and/or problems to the Progress Report Advisor and other participants and may take questions and advises from them about their researches. Students may utilize those advises and discussions to settle the problems and rearrange their knowledge. Advisors should continue to give advices in any time when students request.
8.Course objectives:
  The progress report is conducted to clarify status of study progress, and to gain appropriate suggestions from the progress committee on the points below if progress is not smooth
1. Whether the student understands content, importance, and background of the study objective
2. Whether learning activity is effective for research
9.Schedule:
  Students should take the Life Science Progress Report IA first and take the Life Science Progress Report IB depending on entry periods (or progress of academic work by leave of absence etc.). Students have a progress individual interview as the Life Science Progress Report IA, and conduct poster presentation as the Life Science Progress Report IB. Exchange of opinions concerning other progress is held among progress committee members as necessary.
10.Lecture materials and readings: None

11.Grades:
  To pass this course, students should present progress report once in each semester. In other opportunities than the progress report meeting, it is also needed to advance their research and thought by discussing with laboratory staffs and other laboratory members and then to reflect those results to the progress reports. As the results of above activities, students are evaluated in one of four grades (A, B, C, D). Students get total of four credits, two credits for each semester when you obtain grades(A,B,C).
12.Notes: None