Course objectives: |
Prerequisites: |
Contents: |
Course organizer: Tatsumi HIRATA <tathirat(at)nig.ac.jp> 055-981-6721, Dvision of Brain Function Rm. C518 |
Schedule:Irregular. To be announced each time in advance. Place: To be announced. |
Appropriate grade level and Eligible Departments: (x) 1, (x) 2, (x) 3, (x) 4, (x) 5: (x ) School of Life Science, ( ) All Departments,( ) Other |
Credit: Grades:
|
遺伝研のみなさま 科学英語口頭演習II(Oral Scientific Communication II)は、これまでEnglish for Scientists Iの応用発展コースとして運用してきましたが、今年度から内容を刷新して英語による科学セミナーを「理解する」ためのコースに生まれ変わります。 研究者にとって科学セミナーは大きな情報源であり刺激でもあります。面白いセミナーは単純に楽しいし、セミナーに感銘を受けて将来の方向性が決まったり、新しいアイデアが生まれたり、研究生活とは切っても切り離せないものです。でも研究初心者にとって、科学セミナーを理解することはそんなに簡単ではありません。英語の問題もあるでしょうし、生の研究内容を理解するためにはいろんな知識も必要になるでしょう。 科学英語口頭演習IIでは、Biological Symposium(英語セミナー)を材料に用いて、セミナーを理解して楽しむための演習を行ないます。該当するBiological Symposiumをメールで指定しますので、受講生にはこのセミナーに通常の参加者として出席してもらいます。セミナー後に受講生で集まって議論することで、セミナー内容についての疑問を解消し理解を深めます。日本語で議論する初歩的演習4回と、英語で議論する中級演習4回を開講する予定です。そのうちの4回受講で1単位を取得できます。 今回の変更に伴い、科学英語口頭演習IIは、科学英語口頭演習Iの履修の有無にかかわらず受講できるようになります。また、正式に履修届けを出さなくても参加は可能です。 平田たつみ Oral Scientific Communication II, which had been held as an advanced course of EfS I, is completely revised this year and renewed as an elementary course to help students to “understand” scientific seminars given in English. Scientific seminars are a very important source of information for scientists. Attending seminars stimulates our scientific mind, helps create new brilliant ideas, and sometimes deeply influences our future directions. However, some students seem to find difficulty in fully comprehending the contents of scientific seminars. In case of non-native English speakers language barrier may perturb efficient understanding. Deeper knowledge about science may sometimes be required to interpret real scientific data. Oral Scientific Communication II will provide opportunities for students to prepare for scientific seminars given in English. This course uses Biological Symposium (English seminars) as a course material. Specific seminars will be announced in advance by e-mail, and students must first attend the seminar as a regular participant. Class will meet right after the seminar, and discuss the contents of the seminar to develop a better understanding of the presentation. Throughout the year, we will conduct four elementary sessions in which class discussion is held in Japanese and four intermediate-level sessions in which class discussion is held in English. Students can gain one credit by attending any four sessions. Oral Scientific Communication II can be taken either before, after or together with Oral Scientific Communication I. People can also attend sessions without registering for the course. Tatsumi Hirata |